Oproep voor extensievertalers: zorg ook voor een update RDF!

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Tjaard
    unknown unknown

Oproep voor extensievertalers: zorg ook voor een update RDF!

Bericht door Tjaard »

Ik las net op GoT een klacht over het nutteloos lijken van de updatemogelijkheid van extensies in firefox. Bij het uitpluizen van de structuur van een extensie zag ik dit:

Code: Selecteer alles

<em:updateURL>http://hemiolapei.free.fr/divers/tabmix/tabmix.rdf</em:updateURL>
Is het niet onze verantwoordelijkheid als vertalers om te zorgen dat deze URL naar een RDF wijst die we zelf gemaakt hebben? Mijn gedachtengang is dit:

- gebruiker wil updaten en er is een update van de vertaling die we gemaakt hebben;
- gebruiker gebruikt de automagische update, welke:
-- kijkt op mozillaupdate.org;
-- kijkt naar de RDF-file die we zelf online hebben gezet.
- als we zelf TEM een beetje in de gaten houden zijn we mozillaupdate.org ruimschoots voor bij het updaten en wordt onze nieuwe vertaling aangeboden;
- als de auteur onze vertaling heeft meegenomen gaat dat vanzelf via mozillaupdate.org.

Is dit een idee? Zitten er denkfouten in? Het nadeel is dat ik straks iedereen zou moeten vragen de extensies te herinstalleren, maar dan zou updaten wel automatisch gaan...
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
vulture
    unknown unknown

Bericht door vulture »

Het nadeel is dat ik straks iedereen zou moeten vragen de extensies te herinstalleren, maar dan zou updaten wel automatisch gaan...
Als gebruiker sprekende vind ik dit een goede oplossing. (als het kan)
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gert-Paul
    unknown unknown

Bericht door Gert-Paul »

Je hebt hier inderdaad een goed punt en ik denk dat ik dit ook ga toepassen, maar dan wel voor de extensies waarvan de vertaling nog niet opgenomen is in het origineel.

Ik vraag me trouwens af of er op update.mozilla.org gecontroleerd wordt als er ook een upateurl is aangegeven. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit dan niet meer gebeurd.

Zoals op GoT ook al aandroeg is het aanmaken erg simpel. Zal kijken of ik hier komende week wat tijd voor heb. Misschien kan ik ook voor mozilla-nl.org een klein document maken wat uitlegt hoe dit te bereiken is.
vulture
    unknown unknown

Bericht door vulture »

gaan jullie ze ook certificeren zie http://www.mozdevgroup.com/docs/pete/Si ... n-XPI.html
of kan dat niet voor vertalingen. Is dat alleen voor de originele extensie>
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Tjaard
    unknown unknown

Bericht door Tjaard »

Dat kan ik ook wel gaan doen, eens voor gaan zitten iig :) .

Maar GP, nog wel het dilemma: je hebt een vertaling gemaakt en weet niet of je vertaling opgenomen gaat worden in het origineel. Bij een extensie zonder locales is dat natuurlijk vrij duidelijk, maar tab mix moet ik zelf blijven hosten omdat de originele auteur alleen Chinees en Engels in z'n eigen versie wil blijven houden. Mensen gaan die extensie natuurlijk wel installeren en...

*DENG*

Ik weet het al :D . Als de auteur aangeeft je vertaling te gaan gebruiken in z'n eigen versie host je de volgende versie van die auteur natuurlijk ook zelf. De oude versie die je zelf gehost had wijst naar jouw eigen RDF, maar die zal vervolgens een update aandragen die naar de RDF van de originele auteur wijst om volgende versies te halen. Je kunt dus iets minder snel zelf je extensie verwijderen, maar zo gaat het wel gegarandeerd goed :) .

*gaat eens wat RDFs inelkaar klussen*

/edit: dat met certificaten lukt me niet echt, firefox wil ze niet importeren :(
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gert-Paul
    unknown unknown

Bericht door Gert-Paul »

Het is denk ik voldoende om in de RDF aan te geven dat er een update is en deze naar die van auteur laten verwijzen. De extensie zelf op je eigen server draaien is dan niet eens nodig..
Gert-Paul
    unknown unknown

Bericht door Gert-Paul »

Even een schopje..

Ik heb net voor de extensies waar de vertaling nog niet in de officiële versie is opgenomen een update.rdf bestand geplaatst op mozilla-nl.org en de update-url van de extensies veranderd naar die locatie.

Verder is het wel zo dat Firefox 1.0.x nog deze bug bevat (al wel opgelost in de nightly builds) en dat het veranderen van een update-url dus niet zo makkelijk gaat. Het lijkt me dus het veiligste om tot Firefox 1.1 dus ook de officiële updates mee te nemen in de update.rdf bestanden.

Voor de mensen die trouwens nog een update.rdf moeten maken, die van mozilla-nl.org staat op http://www.mozilla-nl.org/projecten/ext ... update.rdf. Volgensmij moet jij het ook nog doen ucchan, of heb ik wat gemist?