Alweer overweldigd door alle nieuwe informatie... Alle info gelezen, niks aan toe te voegen of nu te vragen, wel bedankt!
In de tussentijd wat links gelezen, snap nu beetje beter de verschillen tussen e2fs, e3fs, xfs en reiser (3 & 4).
Qua partitie types nog geen keuze kunnen maken, hoeft ook nog niet, want ik heb nog nieuwe tweedehands machine om Linux op te zetten.
Ben nu wat aan het proberen met allerlei live cd's. zojuist die van Kubuntu geprobeerd, daar viel me erg in tegen dat ik, toen ik m'n netwerk in wilde stellen (kon zo snel tijdens booten geen optie nodhcp vinden) de melding kreeg dat daarvoor root access was vereist, en dan iets van 'klik daarvoor administrator button', vervolgens die button nergens kunnen vinden, en sudo su heeft heeft geen effect, grote ergernis dus, deed me denken aan Windows toen ik begon...
Linux From Scratch is niet voor de beginner, echt niet. Grappig te vermelden is dat de auteur van LFS en ik ooit samen een Windows help bestand onderhielden: '
Tips, Tricks & Secrets for Windows 95 & NT', hij is verhuisd naar Canada en verder gegaan met Linux, en ik ben blijven hangen bij Windows...
Ik zal nog wel een tijdje m'n Windows pc ernaast nodig hebben, het wordt veel oefenen, ben ik bang, en soms fouten maken, fouten kan ik me niet veroorloven op m'n Windows pc, staat te veel belangrijke data op die ik niet elke dag backup.
Wat de uiteindelijke distributie worden zal is ook nog niet duidelijk, maar ik neig toch erg van nature naar iets wat een klein beetje sober is, zoals b.v. Slackware, dat ik in 2000 heel kort heb geprobeerd op een 40 MHz, 8 MB RAM oud pc'tje.
Ik heb die oude machiene maar eens uit de berging gehaald, kan ik lekker af en toe wat met de command prompt oefenen, zonder gevaar dat ik iets stuk maak.
Ik heb zojuist de Slackware live cd gedownload, op de 1 of andere manier verwacht ik daar meer van dan van Kubuntu.
Misschien kan ik voor de volledigheid Puppy Linux nog proberen, en dan heb ik de belangrijlkste distro's wel een beetje gehad, denk ik, want een commerciele, zoals Suse, of Redhat, hoef ik niet.
FreeBSD zit er nog niet in, maar dat kan later komen (het spreekt me zo op het eerste gezicht wel erg aan), nu nog te ingewikkeld, zeker voor een perfectionist als ik, want ik wil natuurlijk gelijk alles weten, kunnen, en beheersen, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Ik ga zo die Slackware live cd proberen