Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat een gekloot Manuel...

Weet je nog hoe ik heb lopen klooien toen met 10.2?
Nadien waren 11 en 12 een eitje.
Ben nu toch eigenlijk wel benieuwd hoe 12 op mijn P3 gaat lopen. :)

Tja Slack gaat ook -hoewel wat conservatiever- met de stroom mee. Ik heb daar ook wel eens wat bedenkingen bij. Ubuntu, wat als een puike, moderne en gebruikersvriendelijke distro beschouwd wordt, vind ik persoonlijk tamelijk buggy. Wat dat betreft gaan ze toch teveel op Windows lijken. Allemaal erg handig en gemakkelijk -als het werkt...

't Is altijd lastig, als je vasthoudt aan oude beproefde methoden wordt je uitgelachen dat je ouderwets bent en als je mee gaat krijg je meteen gelazer met de stabiliteit.
Hoewel 12 op mijn P4 perfect en stabiel draait. afgezien van dat afsluiten, maar da's een Linux-kernel bug, zou flauw zijn om dat op Slack af te schuiven.

Nog even over Compiz, de eerste keer dat ik het probeerde vond ik het helemaal niks (buggy ook), maar ik las op LQ.org dat het inderdaad de eerste keer prut is en daarna OK. Wie het snapt mag het uitleggen, maar het klopt wel. :)
Hoewel niet geschikt voor dagelijks gebruik (daar is het gewoon nog niet ver genoeg voor doorontwikkeld), draait het heel aardig en vooral leuk om Windozers de ogen mee uit te steken. Verder heb je er niks aan. ;)

Voor de liefhebbers: Hier staan al de sneltoetsen voor Compiz mooi op een rijtje.
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Overigens, heb je wel een full install gedaan?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, 10.2, ja, ik weet het nog, maar toen was je ook nog relatief een groentje met Linux, nu ben je mij mijlenver voorbij gestreeft (wat niet uitmaakt), omdat ik oh zo lui ben met leren...
adri schreef:'t Is altijd lastig, als je vasthoudt aan oude beproefde methoden wordt je uitgelachen dat je ouderwets bent en als je mee gaat krijg je meteen gelazer met de stabiliteit.
Het is eigenlijk nooit goed, zo bekeken. Toch vind ik de omslag bij Slack ineens wel erg groot.
adri schreef:Hoewel 12 op mijn P4 perfect en stabiel draait. afgezien van dat afsluiten, maar da's een Linux-kernel bug, zou flauw zijn om dat op Slack af te schuiven.
Correct!
adri schreef:Nog even over Compiz, de eerste keer dat ik het probeerde vond ik het helemaal niks (buggy ook), maar ik las op LQ.org dat het inderdaad de eerste keer prut is en daarna OK. Wie het snapt mag het uitleggen, maar het klopt wel. :)
Hoewel niet geschikt voor dagelijks gebruik (daar is het gewoon nog niet ver genoeg voor doorontwikkeld), draait het heel aardig en vooral leuk om Windozers de ogen mee uit te steken. Verder heb je er niks aan. ;)
Daarom hoef ik het ook niet...
adri schreef:Overigens, heb je wel een full install gedaan?
Vrijwel 'full', behalve compiz, en later ben ik gaan strippen.

Ik ben eens wat terug gaan denken wanneer de boel voor het eerts vastliep, en ik kom op het de eerste keer starten van mplayer nadat ik het gebouwd had van een slackbuild.

Aan het eind gaf het script een melding dat er geen skin in de slackbuild directory stonf (had ik over het hoofd gezien).

Toen ben ik overnieuw begonnen met wel een skin er in. Toen het klaar was ging het dus fout, moest harde reset doen.

Daarna heb ik het weer opnieuw gecompileerd, nu zonder skin, en de skin met de hand toegevoegd aan /usr/share/mplayer/skins/default/ , toen ging het wel goed.

De pc hangt trouwens nog steeds 1 op de 2 keer bij opstarten, en wel exact voordat de loginprompt verschijnt (of niet verschijnt wanneer je grafisch op zou starten).

Niks te vinden in de logs, want de boel hangt waarschijnlijk voordat er iets naar de logs geschreven kan worden.

P.S. Wist je trouwens dat bij Slack 12 tegenwoordig ssh daemon standaard automatisch opgestart wordt? Ook weer zo iets onzinnigs, in mijn ogen...
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: P.S. Wist je trouwens dat bij Slack 12 tegenwoordig ssh daemon standaard automatisch opgestart wordt? Ook weer zo iets onzinnigs, in mijn ogen...
Dat was bij 11 ook al. Tenminste, als je niet goed oplet tijdens de installatie. Je krijgt nl. de mogelijkheid om alle deamons in- en uit te schakelen tijdens de installatie. Ik weet zo uit het hoofd niet meer of shh standaard aangevinkt staat, bij mij staat het in ieder geval uit. :)
Manuel schreef: Adri, 10.2, ja, ik weet het nog, maar toen was je ook nog relatief een groentje met Linux, nu ben je mij mijlenver voorbij gestreeft (wat niet uitmaakt), omdat ik oh zo lui ben met leren...
Ik kloot ook maar wat aan hoor. :D
Ik heb in mijn experimenteerdrift op 10.2 zowat alles in de soep gedraaid wat je maar in de soep kunt draaien en dat wonder-boven-wonder allemaal weer weten te fixen (dankzij een hoop hulp). Daar steek je natuurlijk wel wat van op.

Concreet:
Jouw problemen lijken me veroorzaakt te worden door een driver die niet helemaal jofel werkt op jouw hardware.
Of je hebt teveel weggesneden uit je installatie (ik heb daar zelf ook wel eens problemen mee gehad ;) ).

Heb je de Nvidia-driver geïnstalleerd? En is er niks te vinden in /var/log/Xorg.***.log en /var/log/messages?
Is Xorg wel goed geconfigureerd? Je zou xorgsetup eens kunnen proberen.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: P.S. Wist je trouwens dat bij Slack 12 tegenwoordig ssh daemon standaard automatisch opgestart wordt? Ook weer zo iets onzinnigs, in mijn ogen...
Dat was bij 11 ook al. Tenminste, als je niet goed oplet tijdens de installatie. Je krijgt nl. de mogelijkheid om alle deamons in- en uit te schakelen tijdens de installatie. Ik weet zo uit het hoofd niet meer of shh standaard aangevinkt staat, bij mij staat het in ieder geval uit. :)
Dan moet ik die optie gemist hebben, dat kan makkelijk, er komt zoveel voorbij tijdens Setup (bij 'expert i.i.g.').
adri schreef:
Manuel schreef: Adri, 10.2, ja, ik weet het nog, maar toen was je ook nog relatief een groentje met Linux, nu ben je mij mijlenver voorbij gestreeft (wat niet uitmaakt), omdat ik oh zo lui ben met leren...
Ik kloot ook maar wat aan hoor. :D
Ik heb in mijn experimenteerdrift op 10.2 zowat alles in de soep gedraaid wat je maar in de soep kunt draaien en dat wonder-boven-wonder allemaal weer weten te fixen (dankzij een hoop hulp). Daar steek je natuurlijk wel wat van op.
Dat i.i.g.! En ik heb ook ontelbare fouten gemaakt, en ook altijd weer op weten lossen, dat geeft ook weer voldoening, maar ik vind het ook lekker wanneer iets langere tijd achter elkaar probleemloos werkt, en blijft werken, zonder dat ik weer van alles uit moet zoeken.

Daarom heb ik Slack 11.0 ook overgeslagen.
adri schreef:Concreet:
Jouw problemen lijken me veroorzaakt te worden door een driver die niet helemaal jofel werkt op jouw hardware.
Het zou kunnen. Zolang ik de oorzaak niet weet kan ik niks uitsluiten, toch geloof ik dt niet. Ik zie meer heil in Slack opnieuw installeren, hda1 (/ , deafult), en hda2 (/ , test) omzetten ext2 of ext3, en dan de boel opnieuw erop.

ReiserFS kan grote problemen geven. wat dacht je van bestanden die niet te verwijderen zijn, b.v.? Of soortgelijke grappen?

Ik wil ook graag een backup van een partitie kunnen maken, met partimage, maar dan moet het bestandssysteem wel ondersteund worden.

Het mooie van zo'n backup progamma is dat je dan heel veel fouten mag maken zonder dat erg is; het kost een paar minuutjes vanaf een Resque CD om zo'n partitie terug te zetten.
adri schreef:Of je hebt teveel weggesneden uit je installatie (ik heb daar zelf ook wel eens problemen mee gehad ;) ).
En ik ook, maar nu niet: de problemen waren er gelijk al na een full install, en wat ik daarna teveel verwijderde kon ik makkelijk weer oplossen door het opnieuw te installeren (PGP had ik er af gegooid, maar KMail startte niet meer op zonder. kmail op de prompt veretelde me wat ik mistte).

adri schreef:Heb je de Nvidia-driver geïnstalleerd? En is er niks te vinden in /var/log/Xorg.***.log en /var/log/messages?
Nvidia gaf ernstige vastloperes, eens in de zoveel tijd, op 10.2, maar die driver is ondertussen al heelwat versies verder, dus wilde ik dat weer eens proberen, maar:
ERROR: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'. This happens most
frequently when this kernel module was built against the wrong or
improperly configured kernel sources, with a version of gcc that differs
from the one used to build the target kernel, or if a driver such as
rivafb/nvidiafb is present and prevents the NVIDIA kernel module from
obtaining ownership of the NVIDIA graphics device(s).
De kernel is met een andere versie van gcc gecomplileerd dan de versie van gcc aanwezig op het systeem. Ik ga er nog wel eens een keer aan, een standaard kernel hercompileren, maar niet nu.
adri schreef:Is Xorg wel goed geconfigureerd? Je zou xorgsetup eens kunnen proberen.
Xorg is uitmuntend geconfigureerd. Met het boekje van de monitor erbij. Het zou wel kunnen zijn dat de nv driver van Slackware bugs bevat.

Wat is het verschil tussen xorgsetup en xorgconfig? Ikzelf gebruik altijd die laatste.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Update: het probleem van bij elke 2 keer opstarten 1 keer een vastloper is opgelost, en het lag niet aan instellingen voor X, want met niet grafisch opstarten liep ie ook vast, en wel net voordat de loginpromt kwam.

Logisch dan ook dat bij wel automatisch grafisch opstarten toch nog de melding kwam dat X gestart werd: de loginprompt komt dan immers na het starten van X.

Op hda2 ben ik wat gaan testen, met een verse installatie. Geen problemen meer, totdat ik wat dingen over ging zetten van instellingen, allerlei dingen die ik 1 keer goed gezet heb en daarna alleen nog hoef te kopieren.

Waaronder /etc/rc.d/rc.local, met de volgende tekst:
#!/bin/sh
#
# /etc/rc.d/rc.local: Local system initialization script.
#
# Put any local startup commands in here. Also, if you have
# anything that needs to be run at shutdown time you can
# make an /etc/rc.d/rc.local_shutdown script and put those
# commands in there.

hdparm -c3 -k1 -u1 -X69 /dev/hda
hdparm -c3 -k1 -u1 -X69 /dev/hdb
hdparm -c3 -k1 -u1 -X66 /dev/hdc
hdparm -c3 -k1 -u1 -X66 /dev/hdd
Daarna ging het weer fout: van 2 keer opstarten, 1 keer een vastloper.

Toen herinnerde ik me dat in logs had gezien dat DMA (-X69=UDM5, en -X66=UDMA2) diabled was. vreemd, dacht ik toen nog.

Nu heb ik dit staan:
hdparm -c3 -k1 -u1 /dev/hda
hdparm -c3 -k1 -u1 /dev/hdb
hdparm -c3 -k1 -u1 /dev/hdc
hdparm -c3 -k1 -u1 /dev/hdd
En krijg ik in de logs allerlei meldingen over DMA aan zus, en DMA aan zo, louter positieve meldingen, en het loopt niet meer vast voordat ik kan loggen.

Blijkt dat DMA in de nieuwe 2.6 kernel al heel goed geregeld wordt, en dat je er verder beter af kunt blijven...

Adri, ik heb nog een verzoekje:

Wanneer ik opstart van Slack install, dan krijg ik de keuze om een lijst met kernels te zien door op F2 te drukken. Dat werkt hier niet, met geen mogelijkheid, en SHIFT+ PgUp doet ook niks, dus ik kan jniet naar boven in het scherm.

Ik heb nu hugeSMP geinstalleerd op hda2, en het werkt nu wel, maar t.z.t. (wanneer ik alles uitgevogeld heb dan installeer ik hda1 helemaal, en heel precies, opnieuw) zou ik graag willen kiezen voor kernel genericSMP, maar ik heb ziten typen bij 'boot:', zoals generic-smp.s, genericsmp.s, enz., maar dat kent ie allemaal niet, en ik krijg niet de lijst te zien met te kiezen kernels... :cry:

Ik bedoel bij Setup dus.

M'n systeem wordt nu langzamerhand wel wat aan de snelle kant, veel sneller dan bij de vorige kernel, met Slack 10.2 :D

Hda2 is ondertussen ext3, geen reiserfs dus meer, wanner ik later hda1 geformatteerd heb, dan is alle reiserfs eraf, komt er ook nooit meer op....
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Goede keuze.

Ik heb zelf gebruik gemaakt van diverse formaten, ext2, ext3, reiserfs, ffs, xfs etc....
Reiserfs was bij mij met name voor veel kleine bestanden een stuk trager dan bijv. Ext2 / Ext3. Verder heb je in de Linux kernel wat extra stuff nodig om Reiserfs ondersteuning te integreren en zal Reiserfs ook in de toekomst niet standaard ondersteund gaan worden.
Xfs was ook lekker snel en is bovendien door de meeste kernels standaard ondersteund.
Wanneer ik op dit moment een Linux systeem zou installeren (gebruik zelf OpenBSD met ffs), dan zou ik voor ext2 of ext3 kiezen.

Waarom ext2? Omdat het zo ontzettend snel is en mij nog nooit in de steek heeft gelaten.
Maar ja, ext3 geeft natuurlijk weer een stukje meer zekerheid ;)

Groeten,
Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ext2/3 sneller dan Reiser? :?

In ieder geval mooi dat je probleem opgelost is Manuel.
Hoewel je het zelf blijkbaar gecreëerd hebt. :D

Hoe dan ook, F2 laat bij mij wel een extra "keuzemenu" zien. Er valt echter niet zoveel te kiezen, drie kernels, alledrie 2.6.21.5. De twee overige keuzes worden gewoon vernoemd.

Code: Selecteer alles

***Kernel Selection Help***
You'll need one kernel to get Linux started on your system so that you can install it. The default kernel is hugesmp.s, which requires at least a Pentium Pro processor. If this kernel doesn't work for you, you may try the regular "huge.s" kernel which supports i486 and better single CPU machines. There is also a "speakup.s" kernel, which supports various speech syntesizers.

*Tip: If you have no idea which kernel to use, go with hugesmp.s!

To boot the chosen kernel put the name of the kernel and press Enter.
boot: hugesmp.s "For example, boot the 'hugesmp.s' kernel"

boot:
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Daar komt nog bij dat het er niet naar uitziet dat Hans Reiser snel uit de gevangenis gaat komen... Dus ligt de de ontwikkeling van ReiserFS ook stil, voor onbepaalde tijd, misschien voor altijd.

Die extra zekerheid van ext3 ten opzichte van ext2 is wel prettig: wanneer de boel fout zou gaan kan ik natuurlijk wel een backup van de systeempartitie terugzetten, maar die is nooit zo actueel als het systeem zelf. Dus wanneer het zichzelf nog kan repareren dan heeft dat de voorkeur.

Ik kan geen vergelijking maken qua snelheid tussen ext2 en ext3, maar ik neem het zonder meer van je aan.

Alleen vind ik de snelheid zo ook wel goed, het is alleen maar voor een systeem partitie, hoeft alleen gelezen te worden bij het starten, er worden wat logs weggeschreven, maar daar merk je niks van, en wat progamma's gestart, die daarna voor een groot deel in het geheugen blijven staan. Met prigamma's installeren ben je op een gegeven moment ook wel klaar.

/devhda1 en /devhda2 = ext3 (Linux standaard en Linux test)
/dev/hda4 = xfs (/home)
/dev/hdb1 = xfs (opslag, backups, en eigen bestanden).

Ik ben zo wel tevreden, en van ReiserFS ben ik nu helemaal af! (Gisteravond nog met cp -a systeem naar veilige plek gekopieerd, mkfs.ext3 /dev/hda1 gedaan, bestanden terug gekopieerd).
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Ja idd, ext2/3 sneller dan reiser4.

E.e.a. hangt af van de grootte v.d. bestanden en de hoeveelheid bestanden ;-)

Reiserfs werd een dik jaar terug nog geroemd vanwege zijn stabiliteit, zekerheid etc....
Nadat de ontwikkelaar echter opgepakt is en ook wel duidelijk werd dat reiserfs support niet standaard in de kernel zou worden opgenomen, is ook de populariteit langzaam aan het afnemen.

Er zijn echter prima alternatieven.

Ext3 is qua snelheid in het laatste jaar een stuk verbeterd.
Verder zijn er wat minder bekende, maar wel standaard ondersteunde filesystems zoals xfs, die qua performance eigenlijk niet onderdoen voor reiserfs.
Sterker nog, bekijk de meetgegevens maar eens goed; reiserfs gebruikt relatief veel systeem-resources waar xfs het er juist erg positief afbrengt.

Nog even over je bedenking Adri;
Ik heb in eerste instantie op basis van meetgegevens op internet en enthousiaste verhalen van anderen besloten om van ext2 over te stappen naar reiserfs. Ik heb daar ca. een half jaar mee gestoeid en eerlijk is eerlijk, het heeft me nooit in de steek gelaten.
Wat me echter opviel was dat met name mijn directory-structuur met muziekbestanden eeuwen duurde voordat ik deze in mijn filemanager op het scherm kon toveren.
Eeuwen is een relatief begrip, maar het idee is duidelijk denk ik.
Vervolgens heb ik xfs geprobeerd, wat prima werkt maar ook weer wat minpuntjes had, ik meen juist met hele grote files verwijderen e.d..
Uiteindelijk ben ik via ext3 weer overgestapt op ext2 en nu dus op ffs in OpenBSD.
Het gaat erom wat je zelf ervaart. En dit kan verschillen afhankelijk van waar je je systeem veel voor gebruikt. En dan kan het dus zijn dat de een enthousiast is over reiserfs, waar een ander juist voordeel behaalt met xfs of juist ext3/ ext2. Gewoon een kwestie van proberen dus ;-)

Groeten,
Jan
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ext2/3 sneller dan Reiser? :?
Reiser is i.i.g. absurd traag bij opstarten wanneer er ERG grote Reiser partities zijn (ook al staat daar geen systeem op).

Ik had een partitie van 250 GB met Reiser geformatteerd, dat duurde echt erg lang bij opstarten, Nu is dat XFS, en dat geeft geen enkele last.
adri schreef:In ieder geval mooi dat je probleem opgelost is Manuel.
Hoewel je het zelf blijkbaar gecreëerd hebt. :D
Tsja..., maar je kunt niet alles van te voren bedenken, ik wist niet dat dit fout zou gaan. Had nog wel eerst met de hand de hdparm commando's ingevoerd, en dat ging prima, dus ik dacht.............
adri schreef:Hoe dan ook, F2 laat bij mij wel een extra "keuzemenu" zien. Er valt echter niet zoveel te kiezen, drie kernels, alledrie 2.6.21.5. De twee overige keuzes worden gewoon vernoemd.

Code: Selecteer alles

***Kernel Selection Help***
You'll need one kernel to get Linux started on your system so that you can install it. The default kernel is hugesmp.s, which requires at least a Pentium Pro processor. If this kernel doesn't work for you, you may try the regular "huge.s" kernel which supports i486 and better single CPU machines. There is also a "speakup.s" kernel, which supports various speech syntesizers.

*Tip: If you have no idea which kernel to use, go with hugesmp.s!

To boot the chosen kernel put the name of the kernel and press Enter.
boot: hugesmp.s "For example, boot the 'hugesmp.s' kernel"

boot:
Dan voor je moeite! Die keuze opties krijg ik ook, maar ik verwachte een grote lijst van kernels, zoals je bij vorige versies kreeg, dat is kennenlijk dan nu drastich ingekort, zeer drastisch.

Dacht echt dat het bij mij niet werkte (F2).

Overigens draait de boel hier nu echt lekker, en ben ik blij dat de update heb gedaan, al ging er ook erg veel mis (ten dele omdat ik zo graag van alles aanpas).

Maar ja, het is allemaal weer gerepareerd 8)
e4ea
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Daar leer je het meeste van.

En soms is het wel lekker dat er wat fout gaat.

Eergisteren bijvoorbeeld per ongeluk mijn hele home-directory verwijderd :D.

Tja, niet echt slim dus, maar ruimt wel lekker op.
En nee, dit keer geen recente backup, dus kon vrijwel vanaf nul weer aan de slag.

Nu dus mijn emailaccounts weer eens opgeschoond, firefox-favorieten opnieuw ingesteld, etc....
En dus alles weer op en top :)

Sux6 verder!
Jan
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

e4ea schreef:Daar leer je het meeste van.

En soms is het wel lekker dat er wat fout gaat.
Inderdaad, daar leer je van. Je wilt niet weten wat ik het eerste jaar allemaal verkloot heb. 8)
Het mooie is dat je de schuld meestal enkel en alleen bij jezelf kunt leggen. En het ook weer kunt fixen.
e4ea schreef: Eergisteren bijvoorbeeld per ongeluk mijn hele home-directory verwijderd :D.

En nee, dit keer geen recente backup, dus kon vrijwel vanaf nul weer aan de slag.
Dat ruimt wel erg lekker op! :lol:

Over Reiser: Tja, ik gebruik nog steeds Reiser en heb er ook geen klachten over. De toekomst van Reiser is inderdaad wel ongewis, dus wat ik in de toekomst ga doen weet ik nog niet.

@ Manuel: welke kernel heb je nu?
Laatst gewijzigd door adri op 8 augustus 2007, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

e4ea schreef:Daar leer je het meeste van.
Dat wel...
e4ea schreef:En soms is het wel lekker dat er wat fout gaat.

Eergisteren bijvoorbeeld per ongeluk mijn hele home-directory verwijderd :D.

Nu dus mijn emailaccounts weer eens opgeschoond, firefox-favorieten opnieuw ingesteld, etc....
Nee, dat lijkt me niks: /home kwijtraken, zit veel te veel werk in, en instellingen. En, het hoeft niet opgeschoond, daar het niet (echt) vervuild is.
e4ea schreef:En dus alles weer op en top :)

Sux6 verder!
Jan
Dank je!
Freston
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Als altijd weer een interessante discussie :-D

Ik had trouwens een foutje gemaakt in lilo. Ik had acpi=off gegeven aan de kernel in plaats van acpi=force zoals ik gezegd had en had moeten doen. Stom. Klap voor mijn kop en veranderd. Hij gaat nu gewoon auto-off. Niets aan de hand. Ik moet alleen wel pci=noacpi houden, anders doen mijn USB poorten niets meer.

Ik weet dat de discussie al weer verder was, over filesystems. Maar ik denk ik drop het even, want het is toch wel erg handig vind ik.

Per ongeluk je hele /home verwijderen. Opruimen? Da's de afwas doen met Semtex.

--------

Voor ik door had dat rm -r *wav alle directories die op wav eindigen wil weghalen, heb ik ooit eens getyped: rm -r * wav <= Let op het subtiele verschil dat de extra spatie maakt. Het erge is dat je nog niet eens een melding krijgt. De cursor verspringt een regel en pas als je iets wilt openen zegt ie dat ie het niet vinden kan.

Dat moment tussen dat je niets in de gaten hebt en het volledig besef dat ALLES weg is... dat is het fatalistisch equivalent van zuiver geluk.
Got Slack?