Jan,
Eerlijk gezegd moest ik ook even hiernaar zoeken, zoals ik ook even moest zoeken hoe je met Kompozer nog maar een div (= laag / layer) kon aanmaken.
Deze
instructies in de onofficiële Kompozer-handleiding zijn daarbij erg handig. Zo las ik dat je het beste naar de modus HTML-tags (via het menu
Beeld > HTML-tags). Als je naar die modus gaat dan zie je gele blokjes met de diverse HTML-elementen. Je kunt met de rechtermuisknop op zo'n geel blokje klikken en dan kiezen voor
Geavanceerde eigenschappen.
Dan komt er een scherm waar je diverse eigenschappen kunt instellen. Als je klikt op
Inline stijlen dan zie je wat er zoal voor is ingesteld. Zo zie ik daar de
line-height die ik in de code heb ingesteld.
Ik neem aan dat er in jouw geval nog geen line-height bij staat. Die kun je in dat scherm dan zelf toevoegen door onderaan bij
Eigenschap: line-height in te tikken. Daarna kun je in het vak
Waarde: 12px invullen. Als je vervolgens Enter intikt dan wordt deze waarde toegevoegd. Je kunt daar een bestaande waarde bewerken door deze aan te klikken. Ook kun je daar zo'n regel bijvoorbeeld selecteren en dan Verwijderen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een div en daaraan allerlei van deze stijl-regels aan toekennen.
Overigens ga ik er niet van uit dat je al deze codes uit je hoofd kent. Mede daarom zijn er op Internet diverse overzichten van deze CSS-codes, bijvoorbeeld
www.w3schools.com/CSS/CSS_reference.asp
Ook kun je Kompozer gebruiken om dergelijke regels voor je op te stellen. Dat gaat via het menu
Extra > CSS bewerken. Daarmee kun je voor alle HTML-elementen stijlregels opstellen. Vervolgens kun je via diverse tabbladen (Tekst, Achtergrond, Randen, Blok, etc) zelf aangeven wat je zou willen instellen. Als je zoiets hebt toegevoegd en dit venster weer via Ok hebt gesloten dan kun je in de HTML-code van de pagina bovenin de door Kompozer aangemaakte stijlregels bekijken.
Dan staat er bijvoorbeeld de volgende code in de pagina:
Code: Selecteer alles
<style type="text/css">
h1 {
font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;
font-weight: bold;
}
</style>
Dat soort regels kun je via de eerder genoemde Geavanceerde eigenschappen ook toevoegen aan andere elementen. Zo kun je dan bij Eigenschap bijvoorbeeld
font-weight invullen en als Waarde vul je dan
bold in. Daarmee wordt de tekst waarop dit van toepassing is vetgedrukt weergegeven. Zo zijn er nog veel meer van dergelijke eigenschappen die je kunt instellen.