Hulp met website

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
han52
    Windows XP Internet Explorer 8

Hulp met website

Bericht door han52 »

Hallo Allemaal,

Daar was ik weer.Ik heb met kleine aanpassingen ,mijn website online gezet bij een hosting bedrijf. De url is www.websitehankrol.nl/ . Nu ben ik modelbouwer en heb goede kritieken gekregen, ook van iemand de er verstand van heeft hoe je een site bouwt. Hier is de tekst in het Engels.
You should always validate your pages. Your home page has 89 HTML errors. Most of them are because youre using the BR tag as if it were a carriage return. You should instead add space by specifying an appropriate top or bottom margin or padding.

Check spelling. Things like break lines instead of brake lines, witch instead of which. And spaces omitted after punctuation. And apostrophes inserted into plurals. Yes, I know, English is not your first language, but youre doing very well so far.

Otherwise, a good start and a lot more than Ive ever got around to doing.
Wat bedoelt hij met valideren etc? Is dat mogelijk in Kompozer? Hoe doe ik dat? Graag Jullie hulp.

Gr. Han Krol
Pettic
    Windows 7 Firefox

Re: Hulp met website

Bericht door Pettic »

Hallo Han,
Met valideren bedoelt hij vast de W3C Validator.
Voor wat betreft spelling en grammatica, ook in je Nederlands, valt inderdaad nog wel e.e.a. te verbeteren.
Nu ben ik modelbouwer en heb goede kritieken gekregen, ook van iemand die er verstand van heeft hoe je een site bouwt. Hier is de tekst in het Engels.
en
Wat bedoelt hij met valideren etc? Is dat mogelijk in Kompozer? Hoe doe ik dat? Graag Jullie hulp.
Neem na een (punt)komma (,;), punt (.) of vraagteken (?) een spatie op.

Op je website:
Modellengalerij is 1 woord en galerij schrijf je met 1 'l'.
Hallo, mijn naam is Han Krol en ik woon in het oosten van Nederland, in een klein dorp aan een kanaal.
en
Vandaag een kleine update. Jullie vinden een nieuwe sectie onder Galerij genaamd "In Aanbouw... De Projecten".
Windows; Firefox; Thunderbird
han52
    Windows Vista Internet Explorer 7

Bericht door han52 »

Pettic bedankt voor je aanbevelingen.Tja,ik heb maar gewoon LTS gehad en NL is,idd, niet mijn sterkste kant.Sorry.

Gr. Han
Pettic
    Windows 7 Firefox

Bericht door Pettic »

Geen punt Han. Hier zijn genoeg mensen die je willen helpen.
han52

Bericht door han52 »

Pettic,

zou je straks nog eens willen kijken?Ik heb wat veranderingen door gevoerd.Ik weet niet of het er al opstaat.Zowel wat jij schreef en wat engelse tekst aan gepast.

Gr. Han
nirwana
Beheerder
    Ubuntu Firefox

Bericht door nirwana »

Kompozer staat er om bekend dat deze valide HTML-code oplevert. Dat betekent dat een website die je met Kompozer onderhoudt vrijwel direct goed valideert volgens de W3C-dienst die Pettic al aanhaalde. Al kan het dus zijn dat je wel je website met Kompozer onderhoudt en dat de website toch niet valideert. Daarom heeft Kompozer ook enkele hulpmiddelen aan boord om de code van een webpagina te controleren en aan te passen.

Validatie is overigens niet heilig. Het is een goede leidraad voor de kwaliteit van de code van een website.
Maar ook zonder dat een website goed valideert kan deze door diverse browsers goed worden getoond.
En ook kan het zijn dat een website wel valideert, maar er toch in een of meerdere browsers niet goed uit ziet.

Validatie is afhankelijk van de 1e regel die in de broncode van het HTML-document staat.
In jouw geval staat deze op HTML 4.01 Strict:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Het lijkt me handiger als je HTML 4.01 Transitional gebruikt:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Dan zal je volgende vraag zijn hoe je dat met Kompozer voor elkaar krijgt. Daarvoor is hier een handleiding geplaatst:
http://www.charlescooke.me.uk/web/lab_n ... ctype.html
In Kompozer kun je die regel van de pagina niet aanpassen, omdat de rest van de code in de pagina daarvan afhankelijk is.

- Instellingen aanpassen
Wel is er een weg om dit te bereiken:
- controleer de instellingen van Kompozer via het menu Extra > Voorkeuren
- ga in dat scherm naar Geavanceerd en controleer of bij Structuur HTML 4 en Transitional zijn aangevinkt.
- is dat niet zo dan kun je die daarop instellen en vervolgens kiezen voor OK om het venster te sluiten

Onder het menu Geavanceerd vind je ook de mogelijkheid om de pagina automatisch op spelling te laten controleren.
Al is dat misschien wel wat lastig om dit geautomatiseerd te doen, aangezien jouw pagina zowel Engels als Nederlands is.

Ook kun je in het Voorkeuren-scherm onder Algemeen kiezen voor HTML-broncode opnieuw opmaken.

- Broncode kopiëren
De instelling die je net hebt gewijzigd heeft alleen invloed op een nieuwe pagina. Daarom maken we nu in Kompozer een nieuwe pagina aan via het menu Bestand > Nieuw.

Vervolgens ga je terug naar de pagina waarvan je de doctype wilt aanpassen. Daar klik je op Bron en via het menu Beeld > Alles selecteren kun je alle tekst in de broncode selecteren. Vervolgens kun je dit kopiëren via het menu Bewerken > Kopiëren.

- Broncode plakken in nieuwe pagina
Dan ga je naar de nieuwe pagina en ook daar klik je op Bron.
Vervolgens plak je daarin de zojuist gekopieerde code via het menu Bewerken > Plakken.
Daarna kun je via Ontwerp weer terug naar de normale weergave van de pagina.

Deze nieuwe pagina kun je dan opslaan onder de naam van de zojuist gekopieerde pagina waarmee je die andere pagina overschrijft.
Als je de pagina daarna opslaat, dan valideert de pagina direct. Althans, dat was wel mijn ervaring. Daarnaast valideert HTML 4.01 Transitional sneller dan de Strict-modus.

- Code opschonen
Verder kent Kompozer het menu Extra > HTML-code opschonen waarmee je diverse mogelijkheden hebt om de code van je website op te schonen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52

Bericht door han52 »

Geweldig deze hulp.Jullie zijn fantastisch.Ik ga dit morgen direkt uitzoeken en proberen.Ik ben blij met jullie goede steun.

Gr. Han
Pettic
    Windows 7 Firefox

Bericht door Pettic »

Hallo Han, hier wat verbeteringen die ik heb onderstreept.
En denk om de spaties. Zie mijn eerdere opmerking.

Bij Home:
Hallo, mijn naam is Han Krol en ik woon in het oosten van Nederland, in een klein dorp aan een kanaal.
Hi all (All),I'm Han Krol, living in the east East part of The Netherlands, in a small village near a canal.

I'm building models which witch I like in...

Vandaag een kleine update up-date. Jullie vinden in Galerij er een nieuwe sectie genaamd In Aanbouw... De Projecten.
Today To day a small update. I created in Gallery a new section called In Progress... The Projects.
Ook in de rubriek Moderne Vliegtuigen een model van Hille Jansma, een F-16I Sufa.
In the section Section Modern Aircraft you You will find a model of Mr. Hille Jansma, a F-16I Sufa.
han52

Bericht door han52 »

Pettic,nogmaals veel dank.Ik zal de teksten aanpassen.

Gr. Han
han52

Bericht door han52 »

Nirwana,

Je beschrijving is perfect. Ik heb het nog niet uitgevoerd, maak eerst wel een proefwebsite met mijn eigen index. Maar....Hoe zit het met mijn vervolg pagina's? Moet ik die dan ook op die manier uitvoeren? Of gebeurt dat automatisch?

Gr. Han
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox

Bericht door nirwana »

Han,

Je kunt het eerst met 1 pagina uitproberen om te zien of het validatie-resultaat daardoor verbetert.
Is dat het geval, dan kun je hetzelfde trucje uithalen voor de andere pagina's.
Je kunt per pagina de doctype bepalen, maar uiteraard raad ik je aan om in je website overal voor dezelfde doctype te kiezen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52

Bericht door han52 »

Hallo Allemaal,
Ten eerste allemaal een goed 2011.
Ik heb mijn website laten valideren bij:http://validator.w3.org en het kwam tot 12 "fouten" .De resultaten zeggen mij helemaal niets.Ik denk dat ik maar laat zo.Hier wat resultaten:

Line 28, Column 156: there is no attribute "VLINK"
…und-color: rgb(204, 255, 255);" alink="#000088" link="#0000ff" vlink="#197fb2">

Line 53, Column 4: document type does not allow element "BR" here; missing one of "P", "H1", "H2", "H3", "H4", "H5", "H6", "PRE", "DIV", "ADDRESS" start-tag
<br>

Het zegt mij niets.Misschien moet ik toch een betere cursus Kompozer volgen.

Gr.Han krol

PS,de site werkt goed in IE,G.Chrome & FF.
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox

Bericht door nirwana »

Han,

Jij ook de beste wensen voor 2011.

Heb je inmiddels de stappen uitgeprobeerd die ik uiteen heb gezet ?
De beginpagina van jouw website getuigt daar niet van, want daar staat bovenaan nog steeds een HTML 4.01 strict doctype. Als je het daarmee laat valideren dan verbaast het me niet dat je nog steeds 12 fouten in de pagina krijgt. Die "fouten" worden gerapporteerd naar aanleiding van deze doctype. In die doctype ligt een soort afspraak vast van hoe de code van jouw webpagina eruit zou moeten zien.

Het gaat er niet om dat je die 12 fouten corrigeert, want jij bent niet degene die de code van de website heeft bepaalt. Jij geeft aan hoe je het wilt hebben en vervolgens maakt Kompozer daar de code bij. Doorgaans doet Kompozer dat er goed en dan levert het direct valide code op. Nu - waarschijnlijk door bepaalde omstandigheden - niet, dus is mijn voorstel om Kompozer een handje te helpen om alsnog de juiste code te bepalen.
han52 schreef:PS,de site werkt goed in IE, G.Chrome & FF.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zegt validatie niets over hoe een website er in een browser uitziet. Het is vooral een leidraad die aangeeft hoe de kwaliteit van de achterliggende code is. Als je Kompozer gebruikt, dan zorgt Kompozer ervoor dat die code al behoorlijk goed. 12 fouten bij validatie is niets om je voor te schamen. Maar als je dan op die 12 fouten zit, zou het dan niet mooi zijn als je met enkele kleine wijzigingen de code van de website wel helemaal goed kunt laten valideren ?
Dan kun je die Amerikaanse meneer ook laten zien dat dat nu goed gaat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox

Bericht door nirwana »

Han,

Om een en ander wat meer inzichtelijk te maken heb ik op http://www.mozbrowser.nl/web/hankrol/index-valid.html weer een kopie geplaatst van jouw pagina. Hiervoor heb ik een nieuwe pagina aangemaakt volgens het HTML 4.01 Transitional-doctype. Vervolgens heb ik de code van jouw pagina naar die nieuwe pagina gekopieerd en dit opgeslagen als index-valid.html.

Toen heb ik de code van de pagina door het W3C laten valideren en gaf die aan dat de code van de pagina goed gevalideerd is. Dat betekent dat op dit moment alleen die eerste regel van jouw pagina een goede validatie van de code van de pagina tegenhoudt. Verder is er niets mis met de code van jouw pagina. Je moet die validator alleen nog vertellen welke set van afspraken deze dient te gebruiken door de doctype goed aan te geven.

Onderaan mijn kopie van jouw pagina heb ik ook een W3C-afbeelding opgenomen. Dat is om aan te geven dat de code van de pagina goed valideert en daarmee nodig je bezoekers uit om de code van de pagina zelf te valideren. Als iemand daarop klikt dan wordt de code van jouw website weer door de validator geverifieerd en dan zal deze wederom concluderen dat de code van de pagina goed is en dat je daarom met recht dit logo mag voeren.

Overigens is het voeren van dit logo geen garantie dat de code van de pagina ook echt correct valideert. Dat zul je dus zelf in de gaten moeten houden (of eigenlijk doet Kompozer dat al automatisch voor je als je de juiste doctype selecteert). Zo kwam ik onlangs een website tegen die het logo wel voert, maar waarvan de code toch net niet 100% valideert. Achter deze website zit een content management systeem. Dat systeem levert op zich valide code af, maar vervolgens heeft iemand een menu-onderdeel toegevoegd met een & in de omschrijving. Dat vindt de W3C Validator niet goed en dus wordt daarop de code van de website alsnog afgekeurd. Overigens zal geen browser hierover vallen en zal de website gewoon goed weergegeven worden. Maar dan zit je zo dicht bij het gewenste doel en door zoiets knulligs haal je het dan net niet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
han52

Bericht door han52 »

Ik moet toegeven dat ik dat nog niet gedaan heb.IK zie er als een berg tegen op om alle pagina's op deze manier weer te doen.En het is veel werk.Ik ben niet zo snel in het typen.Maar ik wil je zeker bedanken voor alle moeite die jij doet om anderen te helpen.Jij hebt zeker een grote pluim verdient.En dat meen ik.

Gr. Han